Załącznik Nr 1 do
Uchwały Nr 19/40/2019
Zarządu Powiatu w Jędrzejowie
Z dnia 13 marca 2019r.
Uchwały Nr 19/40/2019
Zarządu Powiatu w Jędrzejowie
Z dnia 13 marca 2019r.
REGULAMIN
ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO URZĘDU PRACY W JĘDRZEJOWIE
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych, wchodzących w jego skład.§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:- Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Jędrzejowskiego.
- Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Jędrzejowie.
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie.
- Zastępcy Dyrektora - należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie.
- PUP i Urzędzie – należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Jędrzejowie.
- Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- PRRP – należy przez to rozumieć Powiatową Radę Rynku Pracy w Jędrzejowie.
- Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć dział, samodzielne stanowiska w Powiatowym Urzędzie Pracy w Jędrzejowie.
- Zespole/Komisji zadaniowej – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną składającą się z pracowników PUP powołaną w celu realizacji określonego zadania w określonym terminie.
- KFS – należy przez to rozumieć Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
- FP – należy przez to rozumieć Fundusz Pracy.
- PFRON – należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
- FU – należy przez to rozumieć Fundusze Unijne.
- ZFŚS – należy przez to rozumieć Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
- EURES - należy przez to rozumieć Europejskie Służby Zatrudnienia.
- UE - należy przez to rozumieć Unię Europejską.
- EOG - należy przez to rozumieć Europejski Obszar Gospodarczy.
- CAZ – należy przez to rozumieć Centrum Aktywizacji Zawodowej, będące wyspecjalizowaną komórką organizacyjną PUP realizującą zadania w zakresie usług rynku pracy oraz instrumentów rynku pracy.
- Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie.
§ 3
- Powiatowy Urząd Pracy w Jędrzejowie jest jednostką organizacyjną wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej powiatu jędrzejowskiego.
- Siedziba PUP znajduje się w Jędrzejowie przy ulicy Okrzei 49B,.
- Zakres właściwości terytorialnej PUP obejmuje obszar powiatu jędrzejowskiego.
§ 4
- Powiatowy Urząd Pracy działa w oparciu o przepisy prawa, a w szczególności przepisy;
- z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2018r., poz. 1265 i 1149 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 5.06.1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U z 2018r., poz. 995 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2018r., poz. 1260 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2018r., poz. 511 z późn.zm.),
- ustawy z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tj. Dz. U z 2017r. poz. 1778 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tj. Dz. U z 2018r., poz. 1270),
- ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U z 2017r., poz. 1769 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 30.04.2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (tj. Dz. U. z 2017r. poz. 2148),
- ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2018r. poz. 200 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 13.06.2003r. o zatrudnieniu socjalnym (tj. Dz. U z 2019r. poz. 217),
- ustawy z dnia 24.04.2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2018r. poz. 450 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 30.04.2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 362),
- ustawy z dnia 27.08.2009r. o finansach publicznych (tj. Dz. U 2017r. poz. 2077 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 29.09.1994r. o rachunkowości (tj. Dz. U z 2019r., poz.351),
- ustawy z dnia 13.10.1998r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. z 1998r. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.),
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 30.12.1998r. w sprawie dostosowania organizacji i obszaru działania wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy do organizacji administracji publicznej (Dz. U. z 1998r. Nr 166, poz. 1247),
- stawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (tj. Dz. U. z 2017r. poz. 2206 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2017r., poz. 1579 z późn. zm.),
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zw. z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str. 1),
- ustawy z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2018r., poz. 1000 z późn. zm.),
- przepisów wykonawczych do powyższych ustaw.
- Statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie,
- Niniejszego regulaminu organizacyjnego uchwalonego przez Zarząd Powiatu.
- Zasady gospodarki finansowej PUP oraz zasady wynagradzania pracowników ustalają odrębne przepisy.
- Zasady wykonywania kontroli określa regulamin kontroli.
§ 5
Przy realizacji zadań PUP współdziała z organami rządowej administracji ogólnej, Powiatową Radą Rynku Pracy, organami samorządów terytorialnych, z innymi urzędami pracy, organizacjami pracodawców, poszczególnymi pracodawcami, związkami zawodowymi, zarządami funduszy celowych, agencjami zatrudnienia, instytucjami szkoleniowymi oraz innymi organizacjami działającymi w sprawach promocji zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu.
§ 6
W ramach zadań określonych w przepisach § 4 PUP wykonuje:
- Zadania samorządu powiatowego w zakresie polityki rynku pracy, do których należy:
- opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, o której mowa w odrębnych przepisach,
- pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy określonej w ustawie;
- udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy przez pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe,
- udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskaniu pracowników przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe,
- kierowanie bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych, któremu marszałek województwa zlecił wykonanie działań aktywizacyjnych,
- realizacja zadań związanych z KFS, w szczególności udzielanie pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy,
- rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy,
- ustalanie profili pomocy bezrobotnych,
- inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy,
- inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych,
- opracowywanie badań, analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby Powiatowej Rady Rynku Pracy oraz organów zatrudnienia,
- inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
- współdziałanie z Powiatową Radą Rynku Pracy w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy,
- współpraca z gminami w zakresie upowszechnienia ofert pracy i informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych, prac społecznie użytecznych, realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o których mowa w art. 62a oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym,
- współpraca z Wojewódzkim Urzędem Pracy w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy, w tym opracowywaniu i aktualizacji informacji zawodowej,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia,
- wydawanie decyzji o:
- uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
- przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia i przygotowania zawodowego dorosłych finansowych z Funduszu Pracy,
- realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art.8a,
- realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a - c ustawy, w szczególności przez:
- realizowanie zadań sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,
- realizowanie zdań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw,
- realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi,
- badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca, o którym mowa w art. 88c ustawy,
- realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Powiatowego Urzędu Pracy,
- opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania,
- realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy,
- inicjowanie i realizowanie badań i analiz wykorzystywanych w działaniach prowadzonych przez urzędy pracy,
- organizacja i realizowanie programów specjalnych,
- realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z Wojewódzkim Urzędem Pracy,
- przetwarzanie informacji o bezrobotnych, poszukujących pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- współpraca z ministrem właściwym ds. pracy w zakresie tworzenia rejestrów centralnych na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy,
- inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych.
- Inne zadania wskazane w ustawach, a w szczególności:
- opracowywanie i realizacja, zgodnie z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
- rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia,
- przestrzegania praw osób bezrobotnych,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej tych osób,
- pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych, ich szkolenie oraz przekwalifikowanie,
- kierowanie osób niepełnosprawnych, które wymagają specjalistycznego programu szkolenia oraz rehabilitacji leczniczej i społecznej do specjalistycznego ośrodka szkoleniowo – rehabilitacyjnego lub do innej placówki szkoleniowej,
- współpraca z organami rentowymi w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów;
- doradztwo organizacyjno – prawne i ekonomiczne w zakresie działalności gospodarczej lub rolniczej podejmowanej przez osoby niepełnosprawne,
- współpraca z właściwym terenowo inspektorem pracy w zakresie oceny i kontroli miejsc pracy osób niepełnosprawnych,
- zgłaszanie do ubezpieczenia zdrowotnego osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku i opłacanie składek za te osoby,
- zgłaszanie do ubezpieczenia społecznego osób bezrobotnych posiadających prawo do zasiłku dla bezrobotnych i opłacanie składek za te osoby,
- badanie, przygotowywanie sprawozdań z realizacji ustawy i nadzorowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
ROZDZIAŁ II
KIEROWNICTWO POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
§ 7
- Całokształtem działalności PUP kieruje – zgodnie z zasadą jednoosobowego kierownictwa - Dyrektor i ponosi za nią pełną odpowiedzialność przed Starostą.
- Starosta w formie pisemnej upoważnia Dyrektora lub na jego wniosek innych pracowników Urzędu do załatwiania w imieniu Starosty spraw, w tym do wydawania decyzji, postanowień oraz zaświadczeń w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym.
- Dyrektor w stosunku do pracowników PUP jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
- Dyrektor kieruje działalnością Urzędu przy pomocy swojego Zastępcy i kierowników komórek organizacyjnych.
- Dyrektor wyznacza spośród pracowników wymienionych w art. 91 ust. 1 pkt 1–4 ustawy, osoby do pełnienia funkcji Doradcy Klienta.
- Podczas nieobecności Dyrektora Urzędu kierownictwo sprawuje Zastępca Dyrektora. Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie zadania i kompetencje Dyrektora.
- Zastępca Dyrektora podlega bezpośrednio Dyrektorowi.
- W przypadku równoczesnej nieobecności Dyrektora oraz Z–cy Dyrektora zastępstwo pełni osoba pisemnie upoważniona – zgodnie z zakresem upoważnienia.
ROZDZIAŁ III
KOMÓRKI ORGANIZACYJNE POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
§ 8
- W PUP tworzy się następujące komórki organizacyjne:
- Centrum Aktywizacji Zawodowej – jako samodzielna komórka organizacyjna na prawach działu, skupiająca stanowiska realizujące zadania w zakresie usług i instrumentów rynku pracy,
- Działy,
- Samodzielne stanowiska
- O ilości utworzonych działów, jednoosobowych i wieloosobowych stanowisk decyduje Dyrektor w oparciu o potrzeby wynikające z realizowanych zadań oraz posiadane środki finansowe.
- W ramach Centrum Aktywizacji Zawodowej i działów mogą być tworzone jednoosobowe lub wieloosobowe stanowiska pracy zajmujące się określonymi zadaniami.
- W celu realizacji określonych zadań Dyrektor może powoływać zespoły i komisje zadaniowe.
- Kierownicy komórek organizacyjnych określają ich strukturę wewnętrzną oraz zakres działania i przedstawiają Dyrektorowi do zatwierdzenia.
- Kierownicy komórek organizacyjnych mają prawo łączyć zadania – przewidziane w schemacie organizacyjnym dla wielu stanowisk - w jednym bądź odwrotnie.
- Dyrektor ma prawo łączyć przewidziane do realizacji zadania w ramach podległych mu komórek organizacyjnych bądź odwrotnie.
§ 9
- Dział jest podstawową komórką organizacyjną, zajmującą się określoną problematyką i działalnością w sposób kompleksowy lub kilkoma pokrewnymi zagadnieniami, których realizacja w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie.
- Działem kieruje kierownik działu.
§ 10
Samodzielne stanowisko pracy jest najmniejszą komórką organizacyjną, którą tworzy się w przypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki, nie uzasadniającej powołania większej komórki organizacyjnej - działu. Samodzielne stanowisko pracy może być tworzone w ramach działu lub jako komórka samodzielna.
§ 11
Wewnętrzna organizacja każdej komórki organizacyjnej obejmuje:
- zakres działania komórek organizacyjnych określony w niniejszym regulaminie organizacyjnym,
- wykaz stanowisk pracy,
- zakresy zadań pracowników.
ROZDZIAŁ IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
§ 12
W PUP tworzy się następujące komórki organizacyjne, które przy oznakowaniu spraw używają symboli: - Dział Finansowo – Księgowy FK
- Dział Administracyjno – Organizacyjny AO
- Dział Informacji, Ewidencji i Świadczeń EŚ
- Centrum Aktywizacji Zawodowej CAZ
- Samodzielne stanowisko Radcy Prawnego RP
- Samodzielne stanowisko ds. ochrony danych osobowych IOD
§ 13
- Dyrektor nadzoruje bezpośrednio pracę:
- Z-cy Dyrektora,
- Działu Finansowo – Księgowego,
- Działu Administracyjno – Organizacyjnego,
- Radcy Prawnego,
- Samodzielnego stanowiska ds. ochrony danych osobowych
- Zespołów/Komisji zadaniowych,
- Zastępca Dyrektora nadzoruje bezpośrednio pracę:
- Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ),
- Działu Informacji, Ewidencji i Świadczeń (EŚ).
- Główny Księgowy kieruje Działem Finansowo – Księgowym, a zakres jego działania określają odrębne przepisy.
- Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych PUP określa Rozdział V niniejszego Regulaminu.
- Szczegółową strukturę organizacyjną PUP z podziałem na stanowiska pracy określa schemat organizacyjny będący załącznikiem Nr 1 do Regulaminu.
- Wykaz stanowisk pracy w PUP określa załącznik Nr 2 do Regulaminu.
§ 14
- Do zakresu zadań i kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
- Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań PUP określonych w ustawie.
- Kierowanie bieżącymi sprawami PUP
- Promocja usług Urzędu.
- Planowanie i dysponowanie środkami funduszy celowych będących w dyspozycji PUP.
- Planowanie i dysponowanie środkami w ramach planu finansowego PUP.
- Planowanie i dysponowanie środkami pochodzącymi z Funduszy Unijnych.
- Zatrudnianie i ocenianie pracowników PUP (w tym Zastępcy Dyrektora).
- Prowadzenie spraw związanych z przedłużeniem bądź skróceniem prawa do renty szkoleniowej osobom, w stosunku do których orzeczono celowość przekwalifikowania zawodowego.
- Współpraca z administracją rządową i samorządową, placówkami oświatowymi, instytucjami szkolącymi i ośrodkami pomocy społecznej, oraz organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rynku pracy.
- Współpraca z Powiatową Radą Rynku Pracy – organem opiniodawczo-doradczym Starosty w szczególności w zakresie: inspirowania przedsięwzięć zmierzających do pełnego i racjonalnego zatrudnienia w powiecie, oceny racjonalności gospodarki środkami Funduszu Pracy, opiniowania kryteriów podziału środków Funduszu Pracy, wydawania opinii w sprawach dotyczących kierunków kształcenia, szkolenia zawodowego oraz zatrudnienia w powiecie.
- Wydawanie zarządzeń wewnętrznych, poleceń służbowych, upoważnień w zakresie posiadanych kompetencji,
- Wydawanie decyzji administracyjnych z upoważnienia Starosty Jędrzejowskiego
- Opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia Zarządowi Powiatu Regulaminu Organizacyjnego PUP oraz innych wewnętrznych aktów normatywnych.
- Inicjowanie programów z zakresu rynku pracy.
- Planowanie, wytyczanie kierunków działania, organizacja pracy Urzędu (podległych pionów), komórek organizacyjnych.
- Bezpośredni nadzór nad działalnością podległych pionów.
- Samoocena Powiatowego Urzędu Pracy.
- Udzielanie pełnomocnictw procesowych w sprawach wynikających z zakresu działania PUP (w granicach posiadanych pełnomocnictw).
- Zawieranie umów wynikających z zakresu działania PUP w ramach udzielonych pełnomocnictw.
- Pełnienie funkcji Administratora Danych Osobowych (ADO).
- Powoływanie i odwoływanie Inspektora Ochrony Danych.
- Powoływanie i odwoływanie zespołów i komisji zadaniowych,
- Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,
- Nadzór nad realizacją działalności kontrolnej wewnętrznej i zewnętrznej.
- Nadzór nad prawidłowym przebiegiem procedury odwoławczej od decyzji i postanowień wydanych w podległych komórkach organizacyjnych.
- Nadzór nad realizacją zadań z zakresu przyjmowania skarg i wniosków.
- Koordynacja kontroli zewnętrznych realizowanych w PUP przez uprawnione podmioty.
- Do kompetencji Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
- Planowanie i wytyczanie kierunków działania Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ) oraz Działu Informacji, Ewidencji i Świadczeń.
- Podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania podległych komórek organizacyjnych.
- Dokonywanie okresowych ocen przydatności zawodowej kierowników podległych pionów.
- Koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań w zakresie wyznaczonym przez Dyrektora Urzędu.
- Współpraca z administracją rządową i samorządową, placówkami oświatowymi, instytucjami szkolącymi i ośrodkami pomocy społecznej, oraz organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rynku pracy.
- Przygotowanie projektu oraz nadzór nad realizacją zatwierdzonego planu wydatków Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu.
- Koordynowanie procesu pozyskiwania środków finansowych z funduszy krajowych i unijnych, w tym EFS na realizację zadań z zakresu działania PUP,
- Przedkładanie Dyrektorowi PUP propozycji dotyczących organizacji programów rynku pracy i nadzór nad ich realizacją.
- Przedkładanie Dyrektorowi PUP informacji i wniosków wynikających z analizy sytuacji na rynku pracy.
- Przygotowanie materiałów na posiedzenia PRRP z zakresu działania podległych pionów.
- Nadzorowanie realizacji zadań przez podległe komórki organizacyjne.
- Nadzór nad realizacją zadań z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
- Nadzór nad prawidłowym przebiegiem procedury odwoławczej od decyzji i postanowień wydanych w podległych komórkach organizacyjnych.
- Nadzór i inicjowanie badań i analiz oraz sprawozdań dotyczących rynku pracy.
- Stałe monitorowanie osiąganej w danym roku efektywności kosztowej i zatrudnieniowej wybranych form aktywizacji zawodowej.
- Nadzór nad realizacją w PUP zadań z zakresu Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
- Marketing usług i instrumentów rynku pracy oferowanych przez PUP.
§ 15
Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień wspólnych dla kierowników komórek organizacyjnych należy:- Koordynowanie, nadzorowanie pracy pracowników podległej komórki organizacyjnej.
- Odpowiedzialność za terminowe, rzetelne i zgodne z prawem załatwianie spraw w podległej komórce organizacyjnej.
- Bieżąca współpraca z Wojewodą Świętokrzyskim, Marszałkiem Województwa Świętokrzyskiego i Starostą Jędrzejowskim.
- Zgodna z prawem, kompetentna i sprawna obsługa klientów.
- Podnoszenie jakości usług świadczonych przez komórki organizacyjne.
- Podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej na podstawie upoważnienia Dyrektora.
- Szczegółowe zaznajamianie pracowników z zadaniami komórki organizacyjnej, zakresem współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi PUP oraz ustaleniami Dyrektora.
- Przekazywanie pracownikom do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń, dyspozycji i aktów normatywnych.
- Dbałość o rozwój zawodowy podległych pracowników, a w szczególności umożliwianie pracownikom kierowanej komórki organizacyjnej uczestniczenia w szkoleniach organizowanych dla służb zatrudnienia.
- Organizowanie okresowych spotkań z podległymi pracownikami w celu interpretacji niejasnych przepisów, informacji oraz omówienia bieżących problemów.
- Udzielanie pomocy pracownikom podległej komórki organizacyjnej w opracowywaniu procedur i wytycznych dotyczących realizacji zadań stałych.
- Wykonywanie kontroli pracy komórki organizacyjnej z punktu widzenia merytorycznegoi formalnego w oparciu o przepisy ustaw, rozporządzeń oraz wewnętrzne akty normatywne PUP.
- Dokonywanie okresowych ocen przydatności zawodowej pracowników, w szczególności nowo przyjętych.
- Opiniowanie doboru obsady osobowej podległej komórki organizacyjnej, wnioskowanie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar dla podległych pracowników.
- Prawo żądania od innych komórek organizacyjnych PUP materiałów, informacji i opinii niezbędnych do wykonywania zadań.
- Podpisywanie korespondencji wewnętrznej i parafowanie pism wychodzących przed podaniem do podpisu Dyrektorowi, Zastępcy Dyrektora lub innej upoważnionej osobie.
- Ustalanie i aktualizowanie szczegółowych zakresów czynności dla podległych pracowników.
- Powierzanie w uzasadnionych przypadkach podległym pracownikom wykonywania czynności i zadań dodatkowych nie objętych zakresem czynności.
- Wyznaczanie zastępstwa w przypadku urlopu lub długotrwałej nieobecności w pracy pracownika z innych przyczyn.
- Stosowanie zasad i procedur kontroli zarządczej.
- Współpraca ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Urzędu.
- Odpowiedzialność za racjonalne gospodarowanie materiałami biurowymi oraz korzystanie w sposób prawidłowy ze sprzętu komputerowego i biurowego.
- Dbałość o powierzony majątek PUP.
- Odpowiedzialność za racjonalne gospodarowanie materiałami biurowymi oraz korzystanie w sposób prawidłowy ze sprzętu komputerowego i biurowego.
- Nadzór nad tablicą informacyjną dotyczącą podległej komórki organizacyjnej.
- Formalny i merytoryczny nadzór nad treścią publikowanych w BIP informacji publicznych dotyczących działalności podległej komórki organizacyjnej, zgodnie przepisami dotyczącymi informacji publicznej.
- Prawo żądania od dyrekcji PUP materiałów, informacji i opinii niezbędnych do wykonywania przydzielonych zadań.
§ 16
- Obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego określają odrębne przepisy, tj. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tj.: Dz.U. z 2017r., poz. 2077 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 września1994r. o rachunkowości (tj.: Dz. U. z 2019r., poz. 351).
- Postanowienia § 15 mają również zastosowanie do Głównego Księgowego, który bezpośrednio kieruje i nadzoruje działalność komórki finansowo – księgowej.
- W zakresie realizacji zadań merytorycznych Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi.
ROZDZIAŁ V
ZAKRES ZADAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
§ 17
Radca Prawny
- Radca Prawny zapewnia obsługę prawną PUP.
- Do podstawowego zakresu działania Radcy Prawnego należy w szczególności:
- wydawanie opinii prawnych dla potrzeb Dyrektora i jego Zastępcy oraz kierowników komórek organizacyjnych,
- opiniowanie i uzgadnianie projektów umów zawieranych przez PUP,
- uzgadnianie treści pism wychodzących z PUP zawierających argumentację prawną,
- wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami powszechnymi i administracyjnymi wszystkich instancji oraz organami administracji rządowej i samorządowej orzekającymi w sprawach dotyczących działania PUP,
- wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności PUP oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego,
- informowanie Dyrektora i jego Zastępcy oraz kierowników komórek organizacyjnych o zmianach przepisów prawnych dotyczących działalności PUP,
- opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych,
- współpraca z merytorycznymi komórkami organizacyjnymi PUP w zakresie obsługi osób bezrobotnych.
§ 18
Samodzielne stanowisko ds. ochrony danych osobowych
Do podstawowego zakresu działania Inspektora Ochrony Danych należy w szczególności:
- Informowanie Dyrektora PUP oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy przepisów o ochronie danych osobowych i doradzanie im w tej sprawie.
- Monitorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych oraz polityki Dyrektora PUP w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia pracowników uczestniczących w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty.
- Udzielania na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych osobowych oraz monitorowanie jej wykonania.
- Współpraca z organem nadzorczym.
- Pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych osobowych,
- Wypełnianie swoich zadań z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania danych osobowych, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania.
- Współpraca przy przygotowywaniu projektów wewnętrznych aktów prawnych, w tym: regulaminów, instrukcji, procedur obowiązujących w PUP, w zakresie ich zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych.
- Współpraca z merytorycznymi komórkami organizacyjnymi PUP w zakresie obsługi osób bezrobotnych.
§ 19
Centrum Aktywizacji Zawodowej
Centrum Aktywizacji Zawodowej realizuje zadania z zakresu usług, programów i instrumentów rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniem standardów i warunków prowadzenia usług rynku pracy.
- W ramach Centrum Aktywizacji Zawodowej funkcjonują stanowiska pracy:
- Kierownik Centrum Aktywizacji Zawodowej,
- Stanowisko ds. pośrednictwa pracy,
- Stanowisko ds. poradnictwa zawodowego,
- Stanowisko ds. rozwoju zawodowego,
- Stanowisko ds. instrumentów rynku pracy,
- Stanowisko ds. programów,
- Stanowisko pomocnicze.
- Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach:
- pośrednik pracy,
- doradca zawodowy,
- specjalista do spraw rozwoju zawodowego,
- specjalista do spraw programów
Do podstawowych zadań Centrum Aktywizacji Zawodowej należy w szczególności:
I. W zakresie usług rynku pracy
A/ Pośrednictwo pracy
- Marketing usług i instrumentów rynku pracy oferowanych przez PUP osobom bezrobotnym, poszukującym pracy oraz pracodawcom.
- Udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych.
- Pozyskiwanie i przyjmowanie ofert pracy od pracodawców oraz ich realizacja.
- Upowszechnianie ofert pracy, w tym przez przekazywanie ofert do centralnej bazy ofert pracy.
- Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy.
- Udzielaniu pracodawcom informacji o kandydatach do pracy w związku ze zgłoszoną ofertą pracy.
- Informowanie osób bezrobotnych, poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy.
- Inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami poprzez organizację giełd pracy i targów pracy.
- Współdziałanie z innymi powiatowymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania.
- Informowanie bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach.
- Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi PUP w zakresie pośrednictwa pracy.
- Prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
- Kierowanie bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych, któremu Marszałek Województwa zlecił realizację działań aktywizacyjnych.
- Podejmowanie i utrzymywanie kontaktu z pracodawcami z obszaru działania Powiatowego Urzędu Pracy oraz z pracodawcami spoza obszaru działania urzędu, którzy nawiążą z nim współpracę.
- Prowadzenie kart pracodawców, z którymi PUP współpracuje.
- Podejmowanie i utrzymywanie kontaktu z bezrobotnymi lub poszukującymi pracy.
- Udzielenie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy poprzez dobór właściwej usługi.
- Przedstawianie bezrobotnemu lub poszukującemu pracy propozycji odpowiedniej pracy.
- Wydawanie skierowań do pracodawcy osób bezrobotnych i poszukujących pracy, w tym osób niepełnosprawnych.
- Wydawanie skierowań do pracodawcy osobom bezrobotnym na subsydiowane miejsca pracy i miejsca aktywizacji zawodowej, w tym w ramach projektów współfinansowanych ze środków Funduszy Unijnych.
- Przedstawianie bezrobotnemu lub poszukującemu pracy możliwości pomocy wobec braku propozycji odpowiedniej pracy.
- Informowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy o propozycji odpowiedniej pracy lub innej pomocy określonej w ustawie z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych.
- Prowadzenie postępowań w sprawach zezwoleń na prace sezonowe i oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi.
- Wydawanie zezwoleń dla cudzoziemców na pracę sezonową oraz decyzji o uchyleniu zezwoleń.
- Wpisywanie oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń oraz decyzji o odmowie wpisania oświadczenia.
- Badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca, o którym mowa w art. 88c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- Prowadzenie w ramach sieci EURES pośrednictwa pracy związanego ze swobodnym przepływem pracowników na terenie państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit.a – c ustawy.
- Współpraca z pracodawcami w zakresie łagodzenia negatywnych skutków związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy.
- Pozyskiwanie i analiza danych statystycznych i informacji niezbędnych do oceny sytuacji na rynku pracy, pozwalających na opracowanie planów działania w zakresie pośrednictwa i tworzenia baz danych, w tym prowadzenie rejestru pracodawców.
- Opracowywanie analiz dotyczących efektywności pośrednictwa pracy.
- Realizacja programów specjalnych w zakresie usług rynku pracy.
- Obsługa pożyczek na utworzenie stanowiska pracy oraz pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej.
- Udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także na przygotowaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, w szczególności poprzez:
- udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia oraz umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu,
- udzielanie porad indywidualnych osobom bezrobotnym lub poszukującym pracy,
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych dla osób bezrobotnych lub poszukujących pracy,
- kierowanie, w uzasadnionych przypadkach, bezrobotnego lub poszukującego pracy na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia,
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy.
- Wykorzystywanie w trakcie porad standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjecie lub zmianę pracy, w tym badaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych.
- Udzielanie pracodawcom pomocy w doborze kandydatów do pracy spośród osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Udzielanie pracodawcom pomocy we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych w formie porady indywidualnej.
- Doradztwo organizacyjno – prawne i ekonomiczne w zakresie działalności gospodarczej lub rolniczej podejmowanej przez osoby niepełnosprawne.
- Badanie zasadności podjęcia procesu przekwalifikowania.
- Współpraca z partnerami rynku pracy w celu zebrania informacji o strukturze gospodarczej, kierunkach rozwoju w danym powiecie, kierunkach kształcenia i sytuacji demograficznej.
- Informowanie bezrobotnych, poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy.
- Współpraca z pracodawcami w zakresie łagodzenia negatywnych skutków związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy.
- Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego.
- Współpraca z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Kielcach w sprawach dotyczących poradnictwa zawodowego, w tym w opracowywaniu i aktualizacji informacji o zawodach.
- Realizacja programów specjalnych w zakresie usług rynku pracy.
- Działania w zakresie Programu Aktywizacja i Integracja.
- Ocena efektywności działań realizowanych w ramach poradnictwa zawodowego.
- Informowanie o możliwościach i zasadach korzystania z usług szkoleniowych świadczonych przez PUP oraz ich promowanie.
- Diagnozowanie zapotrzebowania na zawody i specjalności na lokalnym rynku pracy oraz potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych do szkolenia.
- Sporządzanie i upowszechnianie planu szkoleń dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Prowadzenie spraw z zakresu zlecania instytucjom szkoleniowym przeprowadzania szkoleń dla osób bezrobotnych.
- Kwalifikowanie i kierowanie na szkolenia grupowe zgodnie z planem szkoleń.
- Kierowanie osób bezrobotnych i innych uprawnionych na szkolenia indywidualne.
- Realizacja zadań związanych z Krajowym Funduszem Szkoleniowym, w szczególności udzielanie pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy.
- Przyznawanie i realizacja bonu szkoleniowego dla bezrobotnych do 30 roku życia.
- Realizacja zadań z zakresu rent szkoleniowych oraz szkoleń osób niepełnosprawnych.
- Monitorowanie przebiegu szkoleń m.in. poprzez wizytację zajęć edukacyjnych w trakcie ich trwania i sporządzanie notatek.
- Realizacja zadań z zakresu finansowania kosztów egzaminu, uzyskania licencji lub studiów podyplomowych przez bezrobotnych i inne uprawnione osoby.
- Przygotowanie dokumentacji związanej z organizacją przygotowania zawodowego dorosłych.
- Zawieranie umów z pracodawcami w zakresie organizacji przygotowania zawodowego dorosłych.
- Prowadzenie ewidencji pracodawców, z którymi zawarte zostały umowy oraz nadzorowanie ich prawidłowej realizacji.
- Prowadzenie dokumentacji finansowego rozliczenia pracodawców organizujących przygotowanie zawodowe dorosłych.
- Udzielanie pożyczki szkoleniowej osobie bezrobotnej lub żołnierzowi rezerwy.
- Przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia kosztów szkolenia osób bezrobotnych.
- Bieżący monitoring zaangażowania środków Funduszu Pracy w ramach umów zawieranych przez PUP w obszarze aktywizacji bezrobotnych.
- Współpraca z instytucjami szkoleniowymi.
- Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania informacji o szkoleniach oraz przygotowaniu zawodowym dorosłych.
- Przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznychw zakresie realizowanych spraw, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (szczegółowe zasady w tym zakresie określa Regulamin postępowania w sprawach o udzielenie zamówień publicznych w PUP Jędrzejów wprowadzony wewnętrznym aktem normatywnym Dyrektora).
- Współpraca z pracodawcami w zakresie łagodzenia negatywnych skutków związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy.
- Realizacja programów specjalnych w zakresie usług rynku pracy.
- Działania w zakresie Programu Aktywizacja i Integracja.
- Prowadzenie analiz efektywności i skuteczności realizowanych usług i instrumentów rynku pracy.
A/ Instrumenty rynku pracy
- Inicjowanie i organizowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej wymienionych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy finansowanych ze środków Funduszu Pracy, PFRON oraz środków Funduszy Unijnych, w tym w szczególności: staży, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac społecznie użytecznych oraz organizowanie miejsc pracy poprzez jednorazowe refundowanie pracodawcy poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego.
- Negocjowanie warunków i zawieranie umów z pracodawcami w zakresie organizacji miejsc pracy w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych, prac społecznie użytecznych oraz organizowania miejsc pracy poprzez jednorazowe refundowanie pracodawcy poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego finansowanych ze środków Funduszu Pracy oraz środków Funduszy Unijnych.
- Realizacja Programu Aktywizacja i Integracja.
- Prowadzenie spraw z zakresu refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych oraz udzielania jednorazowo środków osobom bezrobotnym na podjęcie własnej działalności gospodarczej, w tym w ramach projektów współfinansowanych ze środków Funduszy Unijnych.
- Przygotowywanie i wydawanie decyzji o odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości należności z tytułu zwrotu refundacji kosztów doposażenia i wyposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych lub przyznanych jednorazowo środków osobom bezrobotnym na podjęcie własnej działalności gospodarczej.
- Przygotowanie dokumentów niezbędnych do windykacji należności z tytułu zwrotu refundacji kosztów doposażenia i wyposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych lub zwrotu przyznanych jednorazowo środków osobom bezrobotnym na podjęcie własnej działalności gospodarczej.
- Organizowanie staży, w tym w ramach projektów współfinansowanych ze środków Funduszy Unijnych.
- Nadzór nad odbywaniem staży.
- Przygotowanie dokumentów do naliczania stypendium osobom bezrobotnym, odbywającym staż.
- Prowadzenie spraw i dokumentacji dotyczącej finansowania kosztów przejazdu do pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych lub odbywania zajęć w zakresie poradnictwa zawodowego w związku ze skierowaniem przez Powiatowy Urząd Pracy.
- Prowadzenie spraw i dokumentacji dotyczącej finansowania kosztów zakwaterowania osobie, która podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe dorosłych poza miejscem stałego zamieszkania, w przypadku skierowania przez Powiatowy Urząd Pracy.
- Prowadzenie spraw i dokumentacji dotyczących finansowania dodatków aktywizacyjnych.
- Przygotowywanie i wydawanie decyzji o nabyciu, ustaniu lub wstrzymaniu prawa do dodatku aktywizacyjnego.
- Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej przyznania prawa do stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki.
- Przygotowywanie decyzji i postanowień dotyczących prawa do stypendium z tytułu podjęcia dalszej nauki.
- Prowadzenie spraw i dokumentacji związanych z refundacją kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 lub osobą zależną.
- Refundowanie zatrudnienia wspieranego w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o zatrudnieni u socjalnym.
- Refundowanie świadczeń integracyjnych przyznawanych na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym.
- Przyznawanie „grantu" na utworzenie stanowiska pracy w formie telepracy dla skierowanego bezrobotnego rodzica powracającego na rynek pracy lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osoba zależną.
- Przyznawanie świadczenia aktywizacyjnego, dla osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowaniem dziecka lub sprawowania opieki nad osobą zależną.
- Refundacja pracodawcom składek na ubezpieczenie społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia podejmujących pierwsze zatrudnienie.
- Dofinansowanie wynagrodzenia pracodawcom za zatrudnienie bezrobotnych, którzy ukończyli 50 rok życia.
- Przyznawanie i realizacja bonu stażowego dla bezrobotnych do 30 roku życia.
- Przyznanie i realizacja bonu zatrudnieniowego dla bezrobotnych do 30 roku życia.
- Przyznanie i realizacja bonu na zasiedlenie dla bezrobotnych do 30 roku życia.
- Prawidłowe prowadzenie rejestrów wniosków i umów z zakresu realizowanych instrumentów rynku pracy.
- Kontrola zgodności udzielonej pomocy publicznej dla przedsiębiorców w ramach stosowanych instrumentów rynku pracy z warunkami jej dopuszczalności.
- Przyjęcie, analiza i rachunkowe potwierdzenie wniosków o refundację części kosztów poniesionych w ramach stosowanych instrumentów rynku pracy finansowanych ze środków Funduszu Pracy oraz środków FU i innych funduszy, w tym w szczególności kosztów wynagrodzeń i składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu zawartych umów o organizację prac interwencyjnych, robót publicznych, refundację składek ZUS, prac społecznie użytecznych, zwrotu kosztów przejazdów, zakwaterowania, refundowania kosztów opieki, świadczeń integracyjnych.
- Przekazywanie dyspozycji do Działu Finansowo - Księgowego dotyczących regulowania należności wynikających ze złożonych wniosków oraz z tytułu zawartych umów lub porozumień.
- Bieżący monitoring zaangażowania środków Funduszu Pracy w ramach umów zawieranych przez PUP w obszarze aktywizacji bezrobotnych.
- Monitoring i kontrola przebiegu realizacji umów cywilno - prawnych zawartych w ramach stosowanych instrumentów rynku pracy finansowanych ze środków Funduszu Pracy oraz środków FU i innych funduszy.
- Ocena efektywności działań w ramach instrumentów rynku pracy finansowanych ze środków Funduszu Pracy, FU i innych funduszy celowych.
- Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania informacji o organizacji staży, robót publicznych, prac społecznie użytecznych, realizacji Programu Aktywizacja i Integracja oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym.
- Organizacja innych form aktywizacji i programów.
- Finansowanie wydatków na instrumenty lub usługi rynku pracy określone w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w odniesieniu do osób niepełnosprawnych (m.in. staże, prace interwencyjne, przygotowanie zawodowe dorosłych, szkolenia).
- Przyznanie osobom niepełnosprawnym środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej.
- Dokonywanie zwrotu pracodawcom kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla osób niepełnosprawnych.
- Przygotowanie dokumentacji i finansowego rozliczenia zawartych umów.
- Kontrola zgodności udzielonej pomocy publicznej dla przedsiębiorstw w ramach stosowanych instrumentów.
- Bieżący monitoring zaangażowania środków PFRON w ramach umów zawieranych przez PUP w obszarze aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
- Monitoring i kontrola przebiegu realizacji umów cywilno – prawnych zawartych w ramach stosowanych instrumentów rynku pracy finansowanych ze środków PFRON.
- Współpraca z właściwym terenowym inspektorem pracy w zakresie oceny i kontroli miejsc pracy osób niepełnosprawnych.
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
- Przygotowywanie i realizacja - zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych - powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych w części dotyczącej PUP.
- Ocena efektywności działań realizowanych w zakresie rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
- Pozyskiwanie i gromadzenie informacji o źródłach finansowania programów/projektów.
- Opracowywanie i realizacja programów/projektów w zakresie promocji zatrudnienia, przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych ze środków Funduszu Pracy, PFRON oraz FU.
- Sporządzanie sprawozdawczości z realizacji programów/projektów, w tym współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz współudział w sporządzaniu wniosków o płatność beneficjenta zgodnie z wymogami Unii Europejskiej.
- Opracowywanie i realizacja programów specjalnych.
- Realizacja programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z Wojewódzkim Urzędem Pracy.
- Inicjowanie i realizacja projektów pilotażowych.
- Zawieranie i realizacja z agencją zatrudnienia umów na doprowadzenie skierowanego bezrobotnego będącego w szczególnej sytuacji na rynku pracy do podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.
- Dokonywanie analiz i ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby Powiatowej Rady Rynku Pracy oraz organów zatrudnienia.
- Właściwe przygotowanie dokumentacji merytorycznej związanej z realizacją programów/projektów.
- Dobór uczestników do programów/projektów.
- Gromadzenie danych o uczestnikach programów/projektów.
- Działania informacyjno – promocyjne w zakresie realizowanych programów/projektów.
- Monitoring wskaźników określonych w ramach programów/projektów.
- Wnioskowanie ewentualnych zmian w trakcie realizacji programu/projektu.
- Monitoring, ocena realizacji programów/projektów rynku pracy i sporządzanie sprawozdań z tego zakresu.
- Osoby pełniące w PUP Jędrzejów funkcję Doradcy Klienta są obowiązane do:
- ustalania profilu pomocy bezrobotnego, oznaczającego właściwy ze względu na potrzeby bezrobotnego zakres form pomocy określony w ustawie,
- informowania bezrobotnego o formach pomocy, które mogą być wobec niego zastosowane stosownie do ustalonego dla niego profilu pomocy,
- informowania poszukującego pracy o formach pomocy, które mogą zostać wobec niego zastosowane,
- tworzenia Indywidualnych Planów Działania osobom zarejestrowanym w PUP i sprawowania nadzoru nad ich realizacją,
- stałej opieki nad bezrobotnym lub poszukującym pracy i świadczenia podstawowych usług rynku pracy oraz ułatwienia dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie,
- aktualizowania informacji w karcie rejestracyjnej bezrobotnego lub poszukującego pracy,
- stałej współpracy z pracodawcą lub innym podmiotem w zakresie pomocy określonej
- w ustawie, a w szczególności ustalanie zapotrzebowania na nowych pracowników i pozyskiwanie ofert pracy w ramach pośrednictwa pracy oraz ułatwienie dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie,
- informowania pracodawcy/innego podmiotu o możliwościach pomocy ze strony PUP,
- ustalania warunków współpracy z pracodawcą oraz realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy pracodawcy/innemu podmiotowi.
- Doradca klienta wykorzystuje narzędzia i metody, w zakresie których został przeszkolony lub posiada uprawnienia.
- Marketing usług oferowanych przez Urząd.
- Działalność informacyjno - promocyjna w zakresie realizowanych zadań.
- Odpowiedzialność za prawidłowość i rzetelność wykonywanych zadań oraz samokontrola.
- Dbałość o powierzony majątek PUP.
- Przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie spraw realizowanych przez Centrum Aktywizacji Zawodowej zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (szczegółowe zasady w tym zakresie określa Regulamin postępowania w sprawach o udzielenie zamówień publicznych w PUP wprowadzony wewnętrznym aktem normatywnym Dyrektora).
- Wykonywanie czynności zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną, w tym uporządkowanie i przekazywanie do archiwum zakładowego dokumentacji z zakresu realizowanych spraw.
- Przygotowywanie projektów dokumentacji, a w szczególności wzorów decyzji, postanowień, wniosków, umów, porozumień, związanej z zakresem realizowanych spraw.
- Wykonywanie czynności merytorycznych, wymaganych w związku z realizacją projektów z wykorzystaniem środków FU.
- Przygotowywanie danych do analiz, badań oraz statystyk i sprawozdań z sytuacji na rynku pracy.
- Bieżące i terminowe opracowanie sprawozdań, raportów i analiz z zakresu realizowanych usług i instrumentów rynku pracy z wykorzystaniem baz danych.
- Sporządzanie analiz na potrzeby Dyrektora Urzędu.
- Współpraca z Ministrem właściwym do spraw pracy dotycząca tworzenia rejestrów centralnych wynikających z Ustawy.
- Stała współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie realizowanych zadań.
- Przygotowywanie i aktualizacja informacji zawartych na stronie internetowej PUP, tablicach informacyjnych, w infokioskach oraz wyświetlanych na monitorach LCD w zakresie realizowanych zadań.
§ 20
Dział Informacji, Ewidencji i Świadczeń
- Realizuje zadania z zakresu informacji, rejestracji osób bezrobotnych i poszukujących pracy, przyznawania świadczeń i obsługi formalnej osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
- W ramach Działu Informacji, Ewidencji i Świadczeń funkcjonują stanowiska pracy:
- Kierownik Działu,
- Stanowisko ds. rejestracji, informacji, ewidencji i świadczeń,
- Stanowisko pomocnicze.
A/ W zakresie rejestracji osób bezrobotnych i poszukujących pracy oraz ustalania im prawa do świadczeń
- Rejestrowanie zgłaszających się osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Udzielanie informacji osobom bezrobotnym i poszukującym pracy o ich prawach i obowiązkach oraz formach pomocy określonych w ustawie.
- Sporządzanie i wydawanie decyzji dotyczących statusu osoby bezrobotnej oraz przyznaniu lub odmowie prawa do zasiłku.
- Sporządzanie i wydawanie decyzji o statusie osoby poszukującej pracy.
- Kierowanie zarejestrowanych osób bezrobotnych i poszukujących pracy do Doradcy Klienta w celu niezwłocznego ustalenia profilu pomocy, oznaczającego właściwy ze względu na potrzeby bezrobotnego zakres form pomocy określony w ustawie.
- Obsługa bezrobotnych z prawem do zasiłku i z prawem do stypendiów finansowanych ze środków Funduszu Pracy, PFRON i FU.
- Obsługa bezrobotnych bez prawa do zasiłku.
- Obsługa osób poszukujących pracy.
- Przygotowanie i wydawanie decyzji o:
- uznaniu bądź odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
- przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy, PFRON i FU świadczeń niewynikających z zawartych umów,
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia i przygotowania zawodowego dorosłych finansowanych z Funduszu Pracy, PFRON i FU,
- odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, PFRON i FU.
- Egzekwowanie nienależnie pobranych świadczeń powstałych w wyniku nienależytego wykonywania umów zawartych pomiędzy Urzędem, a osobami bezrobotnymi w ramach aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu, w tym związanych z udziałem w projektach współfinansowanych ze środków FU.
- Kontrola zasadności i prawidłowości przyznawania świadczeń osobom bezrobotnym.
- Wykrywanie i analiza nieprawidłowości w zakresie przyznawanych świadczeń i wydawanych decyzji w sprawach bezrobotnych oraz podejmowanie działań mających na celu eliminowanie tych nieprawidłowości.
- Wydawanie zaświadczeń osobom bezrobotnym i poszukującym pracy, w tym opracowywanie i sporządzanie zaświadczeń potwierdzających wysokość osiąganych dochodów w okresie zarejestrowania jako osoba bezrobotna.
- Wydawanie osobom bezrobotnym informacji o osiągniętych dochodach – formularz PIT oraz rocznej informacji dotyczącej składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
- Rozpatrywanie skarg, wniosków i odwołań od decyzji w sprawach bezrobotnych i poszukujących pracy oraz prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach spornych.
- Przygotowywanie propozycji stanowiska dotyczącego podjęcia decyzji o uchyleniu, zmianie albo o przekazaniu odwołania do organu drugiej instancji.
- Gromadzenie informacji dotyczących usług i instrumentów rynku pracy realizowanych przez PUP.
- Udostępnianie klientom PUP informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów itp.
- Udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP, podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy, w tym informacji o prawie do dodatku aktywizacyjnego.
- Zgłaszanie bezrobotnych i innych uprawnionych osób do ubezpieczenia zdrowotnego i ubezpieczeń społecznych oraz dokonywanie wszelkich zmian z tym związanych.
- Wyłączanie bezrobotnych i innych uprawnionych osób z ubezpieczenia zdrowotnego i ubezpieczeń społecznych.
- Realizowanie procedur wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, a w szczególności:
- przekazywanie do instytucji właściwej stosownej dokumentacji dotyczącej bezrobotnego w celu przyznania świadczeń z tytułu pracy za granicą,
- realizacja decyzji wydanych przez właściwą instytucję.
- Realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi.
- Realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Realizowanie zadań wynikających z ustawy o zatrudnieniu socjalnym w zakresie świadczeń integracyjnych.
- Gromadzenie, przechowywanie i aktualizowanie dokumentów bezrobotnego.
- Naliczanie składek na ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenia społeczne oraz zasiłków i innych świadczeń dla bezrobotnych.
- Przygotowywanie informacji do ZUS.
- Współpraca z organami rentowymi w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów.
- Współpraca z Państwową Inspekcją Pracy w zakresie kontroli legalności zatrudnienia.
- Współpraca z organami administracji państwowej i samorządowej, ośrodkami pomocy społecznej, prokuraturą, sadami, policją, komornikami oraz z innymi instytucjami i organizacjami w zakresie zadań realizowanych przez Dział Informacji, Ewidencji i Świadczeń.
- Monitorowanie przebiegu zwolnień grupowych dokonywanych na podstawie ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników oraz sporządzanie sprawozdawczości w tym zakresie.
- Realizacja programów specjalnych w zakresie dotyczącym świadczeń dla osób uprawnionych.
- Marketing usług oferowanych przez Urząd
- Działalność informacyjno - promocyjna w zakresie realizowanych zadań.
- Odpowiedzialność za prawidłowość i rzetelność wykonywanych zadań oraz samokontrola.
- Dbałość o powierzony majątek PUP.
- Przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie spraw realizowanych przez Dział Informacji, Ewidencji i Świadczeń zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (szczegółowe zasady w tym zakresie określa Regulamin postępowania w sprawach o udzielenie zamówień publicznych w PUP wprowadzony wewnętrznym aktem normatywnym Dyrektora).
- Wykonywanie czynności zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną, w tym uporządkowanie i przekazywanie do archiwum zakładowego dokumentacji z zakresu realizowanych spraw.
- Przygotowywanie projektów dokumentacji, a w szczególności wzorów decyzji, postanowień, wniosków, umów, oświadczeń i informacji związanej z zakresem realizowanych spraw.
- Przyjmowanie i wprowadzanie do systemu informatycznego numeru rachunku bankowego – dotyczy osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Wykonywanie czynności merytorycznych, wymaganych w związku z realizacją projektów z wykorzystaniem środków Funduszy Unijnych.
- Przygotowywanie danych do analiz, badań oraz statystyk i sprawozdań z sytuacji na rynku pracy.
- Bieżące i terminowe opracowanie raportów i analiz z zakresu zadań realizowanych przez Dział Informacji, Ewidencji i Świadczeń z wykorzystaniem baz danych.
- Sporządzanie analiz na potrzeby Dyrektora Urzędu.
- Współpraca z Ministrem właściwym do spraw pracy dotycząca tworzenia rejestrów centralnych wynikających z Ustawy.
- Stała współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie realizowanych zadań.
- Przygotowywanie i aktualizacja informacji zawartych na stronie internetowej PUP, tablicach informacyjnych, w infokioskach oraz wyświetlanych na monitorach LCD w zakresie realizowanych zadań.
§ 21
Dział Finansowo – Księgowy
Dział Finansowo – Księgowy
- Kierowany przez Głównego Księgowego realizuje zadania z zakresu planowania, kontroli, dyscypliny wszystkich wydatków i rozliczania środków budżetowych PUP, Funduszu Pracy, FU, PFRON i innych funduszy celowych, zapewnia obsługę finansowo – księgową oraz prowadzi rachunkowość PUP, sporządza sprawozdania z wydatków budżetowych, z Funduszu Pracy, FU i PFRON oraz innych funduszy celowych.
- W ramach Działu Finansowo - Księgowego funkcjonują stanowiska pracy:
- Główny Księgowy – Kierownik Działu Finansowo – Księgowego,
- Stanowisko ds. obsługi budżetu,
- Stanowisko ds. obsługi funduszy,
- Stanowisko ds. programów.
A/ W zakresie obsługi budżetu
- Sporządzanie projektu budżetu na rok przyszły.
- Dokonywanie zmian w budżecie na podstawie decyzji jednostki nadrzędnej.
- Analizowanie przebiegu realizacji planu budżetu roku bieżącego.
- Opracowanie Zakładowego Planu Kont, w tym:
- wykazu Kont Księgi Głównej,
- przyjęcie zasad księgowania operacji księgowych oraz wyceny aktywów i pasywów,
- przyjęcie zasad prowadzenia Ksiąg Pomocniczych i ich powiązanie z Kontami Księgi Głównej.
- Sporządzanie preliminarzy wpływów i wydatków ZFŚS.
- Sporządzanie zapotrzebowania na dotacje na finansowanie składek na ubezpieczenie zdrowotne dla osób bezrobotnych nie pobierających zasiłków.
- Sporządzanie bilansów i sprawozdań budżetowych.
- Nadzorowanie poprawności wydatków budżetowych w układzie grup i paragrafów klasyfikacji budżetowej.
- Analizowanie celowości wydatków.
- Przygotowanie informacji o realizacji wydatków i limitów dla potrzeb Dyrektora i innych jednostek.
- Prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej dochodów, wydatków i kosztów w zakresie: Budżetu innych środków oraz sporządzanie wymaganej sprawozdawczości wg obowiązujących przepisów.
- Przygotowanie i dekretowanie dokumentów księgowych Budżetu.
- Uzgadnianie obrotów i sald kont analitycznych i syntetycznych.
- Rozliczanie delegacji służbowych.
- Naliczanie płac i prowadzenie miesięcznej karty wynagrodzeń pracowników.
- Gromadzenie i przechowywanie zwolnień lekarskich pracowników.
- Prowadzenie dokumentacji i naliczanie świadczeń płatnych z funduszu ubezpieczeń społecznych (m. in. zasiłków opiekuńczych, chorobowych, macierzyńskich, świadczeń rehabilitacyjnych).
- Naliczanie odpisów pracowniczych na ZFŚS i ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.
- Sporządzanie deklaracji podatkowych.
- Sporządzanie deklaracji PZU.
- Rozliczanie umów zlecenia i umów o dzieło.
- Rozliczanie z Urzędem Skarbowym podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Rozliczanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
- Sporządzanie przelewów na płace oraz na kwoty potrąceń z wynagrodzeń pracowniczych.
- Prowadzenie ewidencji wartościowej majątku i sporządzanie sprawozdawczości w tym zakresie.
- Dokonywanie rozliczeń inwentaryzacji.
- Księgowanie rachunków i faktur dotyczących zobowiązań i należności budżetu.
- Ewidencjonowanie dyspozycji finansowych z ZFŚS.
- Sporządzanie umów dla pracowników, którym przyznano pożyczki mieszkaniowe.
- Zakładanie rachunków bankowych.
- Egzekwowanie należności z nakazów komorniczych i sądowych dotyczących Budżetu.
- Sporządzanie i wydawanie informacji o osiągniętych dochodach – formularz PIT dla pracowników oraz osób, z którymi zawarto umowy cywilno- prawne.
- Przelewanie środków Budżetu kontrahentom Urzędu zgodnie z zawartymi umowami.
- Obsługa kasowa budżetu, ZFŚS, Funduszu Pracy, PFRON i FU.
- Sporządzanie sprawozdawczości budżetowej z realizacji projektów współfinansowanych ze środków FU.
- Analizowanie przebiegu realizacji planu budżetu roku bieżącego.
- Opracowanie Zakładowego Planu Kont, w tym:
- wykazu Kont Księgi Głównej,
- przyjęcie zasad księgowania operacji księgowych oraz wyceny aktywów i pasywów,
- przyjęcie zasad prowadzenia Ksiąg Pomocniczych i ich powiązanie z KontamiKsięgi Głównej.
- Sporządzanie zapotrzebowania na środki FP i PFRON.
- Sporządzanie bilansów i sprawozdań budżetowych.
- Nadzorowanie poprawności wydatków Funduszu Pracy, FU i PFRON według zadań paragrafów klasyfikacji budżetowej.
- Analizowanie celowości wydatków.
- Przygotowanie informacji o realizacji wydatków i limitów dla potrzeb Dyrektora i innych jednostek.
- Prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej dochodów, wydatków i kosztów w zakresie: Funduszu Pracy i innych środków oraz sporządzanie wymaganej sprawozdawczości wg obowiązujących przepisów.
- Przygotowanie i dekretowanie dokumentów księgowych Funduszu Pracy, FU i PFRON.
- Uzgadnianie obrotów i sald kont analitycznych i syntetycznych.
- Rozliczanie delegacji służbowych.
- Sporządzanie deklaracji podatkowych.
- Rozliczanie z Urzędem Skarbowym podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Rozliczanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
- Księgowanie rachunków i faktur dotyczących zobowiązań i należności Funduszu Pracy, FU i PFRON.
- Zakładanie rachunków bankowych.
- Sporządzanie list wypłat zasiłków dla bezrobotnych oraz innych świadczeń wypłacanych ze środków Funduszu Pracy i FU.
- Przygotowywanie przelewów bankowych środków FP, PFRON i FU oraz współpraca z bankiem.
- Uzgadnianie ze stanowiskami merytorycznymi zasiłków niepodjętych i nienależnych.
- Windykacja nienależnie pobranych świadczeń z FP, FU i PFRON podlegających ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Prowadzenie dokumentacji i rozliczanie świadczeń przysługujących rolnikom zwalnianym z pracy.
- Egzekwowanie należności z nakazów komorniczych i sądowych dotyczących FP, FU i PFRON.
- Sprawdzanie danych finansowych wykazywanych w informacjach o osiągniętych dochodach – formularz PIT dla osób bezrobotnych.
- Przelewanie środków z FP, FU i PFRON kontrahentom Urzędu zgodnie z zawartymi umowami.
- Uzgadnianie dokonywanych wydatków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu ze stanowiskami merytorycznymi.
- Sporządzanie sprawozdawczości budżetowej z realizacji projektów współfinansowanych ze środków FU.
- Analizowanie przebiegu realizacji planu budżetu roku bieżącego.
- Opracowanie Zakładowego Planu Kont, w tym:
- wykazu Kont Księgi Głównej,
- przyjęcie zasad księgowania operacji księgowych oraz wyceny aktywów i pasywów,
- przyjęcie zasad prowadzenia Ksiąg Pomocniczych i ich powiązanie z Kontami Księgi Głównej.
- Sporządzanie zapotrzebowania na środki FU.
- Sporządzanie bilansów i sprawozdań budżetowych.
- Nadzorowanie poprawności wydatków FU według zadań paragrafów klasyfikacji budżetowej.
- Analizowanie celowości wydatków.
- Przygotowanie informacji o realizacji wydatków i limitów dla potrzeb Dyrektora i innych jednostek.
- Prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej dochodów, wydatków i kosztów w zakresie FU oraz sporządzanie wymaganej sprawozdawczości wg obowiązujących przepisów.
- Przygotowanie i dekretowanie dokumentów księgowych FU.
- Uzgadnianie obrotów i sald kont analitycznych i syntetycznych.
- Rozliczanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenie społeczne.
- Księgowanie rachunków i faktur dotyczących zobowiązań i należności FU.
- Zakładanie rachunków bankowych.
- Sporządzanie list wypłat dla bezrobotnych wypłacanych ze środków FU.
- Przygotowywanie przelewów bankowych ze środków FU oraz współpraca z bankiem.
- Uzgadnianie ze stanowiskami merytorycznymi wypłat niepodjętych i nienależnych.
- Windykacja nienależnie pobranych świadczeń z FU podlegających ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Egzekwowanie należności z nakazów komorniczych i sądowych dotyczących FU.
- Przelewanie środków z FU kontrahentom Urzędu zgodnie z zawartymi umowami.
- Uzgadnianie dokonywanych wydatków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu ze stanowiskami merytorycznymi.
- Sporządzanie sprawozdawczości budżetowej z realizacji projektów współfinansowanych ze środków FU oraz sporządzanie części finansowej wniosków beneficjenta o płatność zgodnie z wymogami Unii Europejskiej.
- Marketing usług oferowanych przez Urząd.
- Działalność informacyjno - promocyjna w zakresie realizowanych zadań.
- Odpowiedzialność za prawidłowość i rzetelność wykonywanych zadań oraz samokontrola.
- Dbałość o powierzony majątek PUP.
- Przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie spraw realizowanych przez Dział Finansowo - Księgowy zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (szczegółowe zasady w tym zakresie określa Regulamin postępowania w sprawach o udzielenie zamówień publicznych w PUP wprowadzony wewnętrznym aktem normatywnym Dyrektora).
- Wykonywanie czynności zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną, w tym uporządkowanie i przekazywanie do archiwum zakładowego dokumentacji z zakresu realizowanych spraw.
- Przygotowywanie projektów dokumentacji związanej z zakresem realizowanych spraw.
- Przygotowywanie danych do analiz, badań oraz statystyk i sprawozdań z sytuacji na rynku pracy.
- Bieżące i terminowe opracowanie raportów i analiz z zakresu zadań realizowanych przez Dział Finansowo – Księgowy z wykorzystaniem baz danych.
- Sporządzanie analiz na potrzeby Dyrektora Urzędu.
- Współpraca z Ministrem właściwym do spraw pracy dotycząca tworzenia rejestrów centralnych wynikających z Ustawy.
- Stała współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie realizowanych zadań.
- Przygotowywanie i aktualizacja informacji zawartych na stronie internetowej PUP, tablicach informacyjnych, w infokioskach oraz wyświetlanych na monitorach LCD w zakresie realizowanych zadań.
§ 22
Dział Administracyjno – Organizacyjny
- Realizuje zadania z zakresu zarządzania budynkiem będącym siedzibą PUP w Jędrzejowie, administrowania majątkiem PUP oraz zaopatrzenia PUP i pracowników w niezbędne wyposażenie techniczne, materiałowe i biurowe. Prowadzi archiwum zakładowe.
- Zajmuje się tworzeniem baz danych statystycznych, dokonywaniem analiz oraz obsługą informatyczną PUP.
- Zapewnia sprawną organizację i funkcjonowanie PUP, obsługę zadaniową Dyrektora i jego Zastępcy, obsługę sekretariatu, organizuje przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków, prowadzi sprawy kadrowe i szkoleniowe pracowników, przeprowadza kontrole wewnętrzne oraz przygotowuje i prowadzi postępowania o udzielenie zamówień publicznych.
- W ramach Działu Administracyjno – Organizacyjnego funkcjonują stanowiska pracy:
- Kierownik Działu,
- Stanowisko ds. organizacji, kontroli i kadr,
- Stanowisko ds. obsługi sekretariatu,
- Stanowisko ds. informatyki i statystyki,
- Stanowisko ds. administracyjno – gospodarczych,
- Stanowisko pomocnicze i obsługi.
A/ W zakresie organizacji, kontroli i kadr
- Opracowanie projektów regulaminów wewnętrznych urzędu.
- Opracowanie regulaminu pracy Urzędu.
- Organizacja kontroli zarządczej w PUP.
- Projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w Urzędzie.
- Opracowywanie projektów zarządzeń, poleceń i ustaleń wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora.
- Przygotowywanie projektów oraz prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień i pełnomocnictw.
- Prowadzenie ewidencji kontroli zewnętrznych prowadzonych przez PUP.
- Opracowanie projektów planów pracy.
- Przeprowadzanie kontroli wewnętrznych zgodnie z planem kontroli.
- Sporządzanie projektów wniosków i zaleceń pokontrolnych.
- Obsługa kontroli organów zewnętrznych.
- Ewidencja i kontrola realizacji zaleceń zewnętrznych jednostek kontroli.
- Prowadzenie spraw osobowych pracowników urzędu.
- Zarządzanie danymi dotyczącymi składników płacy pracowników.
- Kontrola dyscypliny pracy.
- Prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników.
- Organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów.
- Prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniami i awansowaniem pracowników.
- Prowadzenie procedury naboru pracowników na potrzeby Urzędu.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej służby przygotowawczej.
- Obsługa ZFŚS.
- Opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczącej pracowników Urzędu.
- Opracowanie planu szkoleń pracowników Urzędu.
- Organizowanie kursów i szkoleń pracowników Urzędu.
- Współpraca z instytucjami, jednostkami szkolącymi w zakresie organizacji szkoleń i doboru wykładowców.
- Rozpatrywanie i analiza skarg i wniosków.
- Techniczna obsługa Powiatowej Rady Rynku Pracy.
- Zgłaszanie pracowników i uprawnionych członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego i ubezpieczeń społecznych oraz dokonywanie wszelkich zmian z tym związanych.
- Prowadzenie całokształtu spraw dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony p.poż w Powiatowym Urzędzie Pracy, w tym szkolenie pracowników.
- Obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora.
- Obsługa kancelaryjna Urzędu.
- Gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora.
- Dystrybucja korespondencji PUP oraz obsługa centrali telefonicznej.
- Nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystania sprzętu komputerowego.
- Nadzór nad rozwojem i eksploatacją oprogramowania.
- Administrowanie siecią komputerową i bazą danych.
- Planowanie potrzeb w zakresie zakupu sprzętu komputerowego, oprogramowania, materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych oraz czuwanie nad ich właściwym przechowywaniem.
- Tworzenie bazy danych statystycznych.
- Przygotowywanie sprawozdań, raportów i ich przekazywanie.
- Analiza danych statystycznych.
- Przygotowanie informacji dla potrzeb analizy rynku pracy.
- Opracowywanie badań, analiz i sprawozdań oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby Powiatowej Rady Rynku Pracy oraz organów zatrudnienia w zakresie dotyczącym zadań realizowanych przez PUP.
- Inicjowanie i realizowanie badań i analiz wykorzystywanych w działaniach prowadzonych przez Powiatowy Urząd Pracy w Jędrzejowie.
- Prowadzenie i nadzór nad aktualizacją strony BIP.
- Prowadzenie i nadzór nad aktualizacją strony internetowej PUP, infokiosków oraz informacji wyświetlanych na monitorach LCD.
- Prowadzenie spraw związanych z Polityką Bezpieczeństwa Przetwarzania Danych Osobowych w PUP.
- Zapewnienie ochrony informacji zawartych w systemie teleinformatycznym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz obowiązującą w urzędzie polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.
- Nadawanie i ograniczanie uprawnień, w porozumieniu z Dyrektorem, do korzystania z zasobów sieci i Internetu.
- Naliczanie i sporządzanie deklaracji ZUS od osób bezrobotnych oraz terminowe przekazywanie ich do ZUS.
- Właściwa eksploatacja programu PŁATNIK, w tym także wysyłanie danych do ZUS (przesyłanie dokumentacji zgłoszeniowej oraz jej aktualizacja).
- Drukowanie informacji o osiągniętych dochodach – formularz PIT oraz rocznej informacji dotyczącej składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
- Archiwizacja dokumentów dotyczących bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Archiwizacja dokumentów związanych z funkcjonowaniem Urzędu.
- Administrowanie majątkiem Urzędu.
- Zabezpieczenie pracowników Urzędu w środki techniczno – biurowe.
- Prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji i remontów siedziby urzędu pracy.
- Przygotowanie i prowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie spraw realizowanych przez PUP zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (szczegółowe zasady w tym zakresie określa Regulamin postępowania w sprawach o udzielenie zamówień publicznych w PUP wprowadzony wewnętrznym aktem normatywnym Dyrektora).
- Sporządzanie i przekazywanie Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych rocznych sprawozdań o zamówieniach udzielonych przez PUP.
- Koordynowanie spraw związanych z OC, stanem BHP i ochroną p.poż w Urzędzie oraz dbanie o oznakowanie siedziby Urzędu zgodnie z przepisami BHP i p.poż.
- Gospodarowanie środkami trwałymi i przedmiotami nietrwałymi oraz prowadzenie ich ewidencji ilościowej i wartościowej zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
- Prowadzenie spraw związanych z eksploatacją techniczną środków trwałych oraz innego wyposażenia poprzez zgłaszanie ich do konserwacji, napraw i remontów.
- Ewidencja druków ścisłego zarachowania, ich znakowanie i wydawanie.
- Wystawianie kart drogowych, miesięczne rozliczanie paliwa zużytego w czasie eksploatacji samochodu służbowego.
- Naliczanie i sporządzanie deklaracji ZUS od osób bezrobotnych oraz terminowe przekazywanie ich do ZUS.
- Nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku w pomieszczeniach PUP – nadzorowanie prac wykonywanych przez pracowników gospodarczych.
- Marketing usług oferowanych przez Urząd.
- Działalność informacyjno - promocyjna w zakresie realizowanych zadań.
- Odpowiedzialność za prawidłowość i rzetelność wykonywanych zadań oraz samokontrola.
- Dbałość o powierzony majątek PUP.
- Wyodrębnianie wydatków strukturalnych zgodnie z klasyfikacją wydatków strukturalnych.
- Przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie spraw realizowanych przez Dział Administracyjno - Organizacyjny zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (szczegółowe zasady w tym zakresie określa Regulamin postępowania w sprawach o udzielenie zamówień publicznych w PUP wprowadzony wewnętrznym aktem normatywnym Dyrektora).
- Wykonywanie czynności zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną, w tym uporządkowanie i przekazywanie do archiwum zakładowego dokumentacji z zakresu realizowanych spraw.
- Przygotowywanie projektów dokumentacji, a w szczególności wzorów decyzji, postanowień, wniosków, umów, oświadczeń i informacji związanej z zakresem realizowanych spraw.
- Wykonywanie czynności merytorycznych, wymaganych w związku z realizacją projektów z wykorzystaniem środków FU.
- Współpraca z Ministrem właściwym do spraw pracy dotycząca tworzenia rejestrów centralnych wynikających z Ustawy.
- Przygotowywanie danych do analiz, badań oraz statystyk i sprawozdań z sytuacji na rynku pracy.
- Bieżące i terminowe opracowanie raportów i analiz z zakresu zadań realizowanych przez Dział Administracyjno–Organizacyjny z wykorzystaniem baz danych.
- Sporządzanie analiz na potrzeby Dyrektora Urzędu.
- Stała współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie realizowanych zadań.
- Przygotowywanie i aktualizacja informacji zawartych na stronie internetowej PUP, tablicach informacyjnych, w infokioskach oraz wyświetlanych na monitorach LCD w zakresie realizowanych zadań.
§ 23
Prowadzenie spraw związanych z obsługą środka transportu będącego własnością Urzędu może być powierzone, jako zadanie dodatkowe, pracownikom poszczególnych komórek organizacyjnych, posiadającym odpowiednie uprawnienia w przedmiotowym zakresie.ROZDZIAŁ VI
ZASADY PODPISYWANIA PISM, DOKUMENTÓW FINANSOWYCH,
DECYZJI I AKTÓW NORMATYWNYCH
§ 24
- Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych PUP podpisują:
- Dyrektor jako dysponent,
- Zastępca Dyrektora na podstawie udzielonego upoważnienia,
- Główny Księgowy.
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów finansowo-księgowych określają odrębne akty wewnętrzne wydane przez Dyrektora.
- Akty normatywne, decyzje administracyjne oraz wszelkiego rodzaju korespondencje podpisuje Dyrektor lub osoba pisemnie upoważniona, zgodnie z zakresem upoważnienia.
ROZDZIAŁ VII
KONTROLA ZARZĄDCZA W PUP
§ 25
- Kontrola zarządcza stanowi ogół działań podejmowanych przez Dyrektora, kierowników wszystkich komórek organizacyjnych jednostki i jej pracowników dla zapewnienia realizacji celów i zadań PUP w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny oraz terminowy.
- Zasady prowadzenia kontroli zarządczej określają:
- Zarządzenie Starosty Jędrzejowskiego w sprawie zapewnienia funkcjonowania kontroli zarządczej na II-gim poziomie zarządzania w powiatowych jednostkach organizacyjnych,
- Regulamin kontroli zarządczej w PUP,
- Regulamin zarządzania ryzykiem w PUP.
ROZDZIAŁ VIII
ORGRANIZACJA PRACY POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
§ 26
- Czas pracy pracowników PUP nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo i 8 godzin dziennie.
- Ustala się następujący tygodniowy rozkład czasu pracy pracowników PUP: od poniedziałku do piątku w godz. 7.15 - 15.15, a wszystkie soboty wolne od pracy.
- Ustala się czas przyjęć klientów od godziny 7.15 do 15.15.
- Dyrektor może w przypadkach indywidualnych, na wniosek pracownika wyrazić zgodę na inny czas pracy z zachowaniem 8 - godzinnego dnia pracy i 40 - godzinnego tygodnia pracy.
- Dyrektor może w uzasadnionych przypadkach ustalić inny niż wymieniony w pkt. 1 i 2 czas pracy Urzędu z zachowaniem 8 - godzinnego dnia pracy i 40 - godzinnego tygodnia pracy.
§ 27
Pracownicy PUP zobowiązani są potwierdzać swoje przybycie do pracy przez podpisanie listy obecności.ROZDZIAŁ IX
ZASADY ORGANIZACJI PRZYJMOWANIA, REJESTROWANIA
I ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
§ 28
- Skargi i wnioski wpływające do PUP i wnoszone ustnie do protokołu podlegają zarejestrowaniu w rejestrze skarg i wniosków, który znajduje się w Dziale Administracyjno – Organizacyjnym.
- Dyrektor lub jego Zastępca przyjmują klientów w sprawach skarg i wniosków w ustalonym odrębnie czasie pracy podanym do powszechnej wiadomości.
- Kierownicy komórek organizacyjnych przyjmują klientów we wszystkie dni robocze w godzinach funkcjonowania Urzędu.
- Zasady przyjmowania skarg i wniosków uregulowane zostały odrębnym zarządzeniem Dyrektora.
ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 29
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP rozstrzyga Dyrektor.§ 30
Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia przez Zarząd Powiatu Jędrzejowskiego.§ 31
Wszelkie zmiany w Regulaminie dokonywane po jego zatwierdzeniu wymagają dla swej ważności Uchwały Zarządu Powiatu Jędrzejowskiego.Wersja tekstowa schematu organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie plik TXT 2 KB
Załącznik Nr 2
do Regulaminu Organizacyjnego
Powiatowego Urzędu Pracy
w Jędrzejowie
WYKAZ STANOWISK PRACY
W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W JĘDRZEJOWIE
L.p. | Nazwa stanowiska | Rodzaj stanowiska jednosobowe (O) wieloosobowe (W) |
1 | Dyrektor | O |
2 | Zastępca Dyrektora | O |
3 | Radca Prawny | O |
4 | Stanowisko ds. ochrony danych osobowych | O |
5 | Kierownik Centrum Aktywizacji Zawodowej | O |
6 | Główny Księgowy - Kierownik Działu Finansowo-Księgowego | O |
7 | Kierownik Działu Administracyjno - Organizacyjnego | O |
8 | Kierownik Działu Informacji, Ewidencji i Świadczeń | O |
9 | Stanowisko ds. pośrednictwa pracy | W |
10 | Stanowisko ds. poradnictwa zawodowego | W |
11 | Stanowisko ds. rozwoju zawodowego | W |
12 | Stanowisko ds. instrumentów rynku pracy | W |
13 | Stanowisko ds. programów | W |
14 | Stanowisko ds. obsługi budżetu | W |
15 | Stanowisko ds. obsługi funduszy | W |
16 | Stanowisko ds. organizacji, kontroli i kadr | O |
17 | Stanowisko ds. obsługi sekretariatu | W |
18 | Stanowisko ds. informatyki i statystyki | O |
19 | Stanowisko ds. administracyjno - gospodarczych | O |
20 | Stanowisko ds. rejestracji, informacji, ewidencji i świadczeń | W |
21 | Stanowisko pomocnicze i obsługi | W |
Regulamin organizacyjny PUP (plik PDF 565KB)